TEKSTIILKÄSITÖÖLINE
Tekstiilkäsitööline valmistab kvaliteetseid ja esteetilisi käsitööesemeid, kasutades traditsioonilisi ja kaasaegseid käsitöötehnikaid. Ta oskab õmmelda, tikkida, kangastelgedel ja varrastel kududa, heegeldada ning kangaid maalida, värvida või trükkida. Ta on valmis turundama oma toodangut, suhtlema tellijatega ning osutama teenuseid, nagu näiteks esemete valmistamine etteantud kavandite järgi, allhanke tegemine ja harrastajate juhendamine oma oskuste piires.
Tekstiilkäsitöölise peamised tööülesanded
- valmistab unikaalset ja kvaliteetset tekstiilkäsitööd;
- kasutab selleks traditsioonilisi ja kaasaegseid tehnikaid: õmbleb, tikib, koob kangastelgedel ja varrastel, heegeldab, maalib, värvib või trükib;
- juhendab kaastöötajaid ja harrastajaid tekstiilkäsitöö alal;
- korraldab oma käsitöötoodete ja ‑teenuste esitlemist ja müüki.
Tekstiilkäsitöölise töö võib olla sundasendit nõudev ja seetõttu füüsiliselt kurnav. Tal tuleb valmis olla hooajatööks ja töötamiseks puhkepäevadel. Töös on oluline käeline osavus, arenenud värvitaju ning materjalitunnetus, ruumiline kujutlusvõime ja proportsioonitunnetus. Käsitöö tegemine eeldab püsivust, loovust, õpivalmidust ja vastutustunnet.
Tekstiilkäsitöölise peamised töövahendid
Õmblusmasin, kangasteljed, kudumismasin jm seadmed, nõelad, käärid, heegelnõelad, vardad.
Võimalused tööturul
Tekstiilkäsitööline leiab tööd käsitööettevõttes, teatris, õmblustöökojas ja mujal, kus läheb vaja häid käsitööoskusi. Ta on saanud ettevalmistuse tekstiiliala käsitööringide juhendamiseks. Suur osa käsitöölistest töötab iseseisvalt ettevõtjatena.
Tekstiilkäsitööliseks Räpina Aianduskoolis
- erialaõpetajateks on tunnustatud käsitöömeistrid: Maaja Kalle, Ulve Kangro, Lüüli Kiik, Karin Otsus, Merle Randla, Ülle Sarnit;
- erilist tähelepanu pöörame ajalooliselt Lõuna- Eestis (Vana-Võromaa, Setomaa, Tartumaa) kasutusel olnud käsitöötehnikatele;
- õppesuunad – masinkudumine või materjalide värvimine, trükkimine ja maalimine (kujundatud kangastest õmmeldakse toode);
- paikkonna eripära arvestavad ning õppijate vajadusi ja konkurentsivõimet toetavad valikmoodulid, nt vööd ja paelad, nahatöö, tekstiilide korrastamine ja säilitamine, lapitöö, käsitööesemete veebiturundus jne;
- õppekäigud käsitööettevõtetesse ja muuseumidesse (nt Eesti Rahva Muuseum, Seto Talumuuseum Värskas, Süvahavva villavabrik);
- välispraktika Erasmus+ õpirändeprojekti toel;
- õpingute jätkamise võimalused kõrgkoolis (nt TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia, Kõrgem Kunstikool Pallas).


Õppekava (vt Tekstiilkäsitööline, tase 4) Kutsestandard
Tekstiilkäsitööline – Oskuste Kompass
Mittestatsionaarses õppes õppimine