Loodusharidusprogrammid
Räpina Aianduskool pakub tasulisi loodusharidusprogramme üldhariduskoolide gruppidele.
Mikromatk õite ja viljade maailma
Eesmärk:
Kinnistada õpilaste varasemaid botaanikaalaseid teadmisi läbi praktilise töö.
Arendada õpilaste käelist tegevust ja avardada nende silmaringi.
Sihtgrupp: 7.-9. klassi õpilane, loodushuviline
Grupi suurus: kuni 20 õpilast
Seos õppekavaga: Õpilane omandab teadmisi ja oskusi õite ja viljade ehitusest.
Õpitulemus: Õie kroonide erinevad tüübid ja viljade liigitus, kasutamine ja tähtsus.
Programmi toimumise koht ja kestvus:
toimub Räpina Aianduskoolis perioodil mai-juuni
kestab u 60 minutit
Tegevused:
Stereomikroskoobi abil erinevate õiekroonide vaatlemine, määramine ning kirjeldamine.
Enamlevinud viljade vaatlemine, määramine ja kirjeldamine.
Töölehe täitmine.
Kasutatavad õppemeetodid:
Vaatlus
Võrdlemine
Praktiline töö

Programmi maksumus: 75 €+KM
Programmi läbiviijad:
Merike Aomets, Räpina Aianduskooli aianduse eriala õpetaja;
Õnne Rämmann, Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse eriala õpetaja.
Lisainfo: Aigi Salundi-Galitsin
Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse juhtõpetaja
aigi.salundi@aianduskool.ee
Õpperetk “Päevaliblikad koduaias”
Õpperetke eesmärgiks on laiendada ja kinnistada teadmisi päevaliblikatest. Nende pilkupüüdev ja kirev seltskond on heaks teejuhiks looduse paremaks tundmaõppimiseks. Õpperetkel tutvustatakse liblika kehaehitust ja arengut munast valmikuni ja päevaliblikate röövikute toidutaimi koduaias. Tutvustatakse taimi, mille nektarist liblikad toituvad. Leitakse vastus küsimustele: Miks tuleb kasvama jätta nõgeseid ja ohakaid? Milline on liblikate osa taimede tolmeldamisel?
Õpperetke käigus saadakse tuttavaks erinevate päevaliblika liikidega, keda võib kohata koduaias. Programmis osalejad saavad võimaluse võrguga liblikaid püüda ja neid uurida.
Õppepäeva toimumise koht, aeg ja kestvus:
Õpperetke viiakse läbi Räpina Aianduskooli kollektsioonaias, kooliaias, pargis või niidul (võimalus õpperetk läbi viia osalejate kooli lähistel).
Sihtgrupp: lihtsam käsitlus põhikooli I – II (III – V klass) ja keerulisem III kooliaste (VII – VIII klass);
Grupi suurus: kuni 20 õpilast + õpetaja;
Seos õppekavaga: Loodusõpetus, bioloogia. Eestis elavad päevaliblikad ja nende seos meid ümbritseva loodusega. Igaühe looduskaitse.
Aeg: mai-juuni, september (või ka ainult tubase tööna aastaringselt, programmi lepitakse kokku vastavalt osalejate huvidele).
Kestvus: 1 – 2 tundi (kuni 120 min). Pikema väljasõidu korral kuni 4 tundi
Tegevused vastavalt soovile:
- esitlus slaidiprogrammi kasutades liblika arengust (pääsusaba näitel)
- esitlus Kagu-Eesti liblikatest
- esitlus röövikute toidutaimedest
- liblikaröövikute toidutaimede otsimine aiast
- vaatlemine, milliseid õisi liblikad aias külastavad
- liblikate püüdmine aiast ja nende uurimine vaatlustopsis
- liblika välisehituse uurimine mikroskoopi kasutades
- liblikateemalise ristsõna lahendamine või töölehe täitmine
Kasutatavad õppemeetodid: vaatlus, võrdlemine, praktiline töö.

Programmi maksumus: 75 €+KM
Programmi läbiviija: Ain Piir, harrastusentomoloog;
Lisainfo: Aigi Salundi-Galitsin
Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse juhtõpetaja
aigi.salundi@aianduskool.ee
Muld ja taimed
Eesmärk
Programmi raames omandavad õpilased teadmised/oskused: kuidas tekib muld ja miks peab muldi ettevaatlikult kasutama, milliseid muldi vajavad erinevad taimed kasvamiseks. Praktilise tööna määratakse mulla lõimis ja pH, samuti analüüsitakse, miks neid näitajaid vaja hinnata on. Igal osalejal on võimalus istutada või külvata erinevaid kultuure ja jätkata nende kasvatamist kodus.
Sihtgrupp: Algklassid (lihtsustatud programm), põhikool
Grupi suurus: Kuni 15 õpilast
Seos õppekavaga: Õpilane mõistab mulla happelisust ja mullalõimist ning teab taimede nõudeid kasvukohale.
Õpitulemus: Õpilased omandavad teadmisi mullast. Praktilise tööna määratakse mulla pH tase ja mullalõimis. Valitakse sobivad taimeliigid ja istutatakse kassetti.
Programmi toimumise koht, aeg ja kestvus:
- toimub Räpina Aianduskoolis või tellija koolis kohapeal
- perioodil aprill-juuni või september-november
- kestab u 90 minutit
Tegevused:
- Mulla pH taseme määramine, mullalõimise määramine sõrmeproovi meetodil.
- Taimede valimine ja istutamine või seemnete külvamine.
Kasutatavad õppemeetodid: Praktiline töö

Programmi maksumus: 75 €+KM
Programmi läbiviija:
Räpina Aianduskooli aianduse eriala kutseõpetaja
Lisainfo: Aigi Salundi-Galitsin
Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse juhtõpetaja
aigi.salundi@aianduskool.ee
Põnevad puuviljad ja marjad
Eesmärk
Programmi raames omandavad õpilased teadmised/oskused: kas sa tead, mis vahe on küdoonial ja ebaküdoonial? Või kas sa teadsid, et maasikas ei ole üldse mari? Oled sa kuulnud, et viljade magus maitse ei olene üldse suhkrusisaldusest viljas. Programmi raames tutvutakse erinevate puuviljade ja marjadega, vilju ka degusteeritakse. Praktilise tööna määratakse viljas olevate hapete ja suhkrute sisaldust, iseloomustatakse viljade kuju ning proovitakse aru saada, kuidas me viljade maitseid tunneme.
Sihtgrupp: Algklassid (lihtsam programm), põhikool.
Grupisuurus: Kuni 15 õpilast
Seos õppekavaga: Õpilane tunneb erinevaid puuvilju ja marju ning mõistab viljade liigitust, oskab erinevaid vilju iseloomustada.
Õpitulemus: Õpilased omandavad teadmisi viljadest. Praktilise tööna määratakse viljade suhkrute ja hapete sisaldus.
Programmi toimumise koht, aeg ja kestvus:
- toimub Räpina Aianduskoolis või tellija koolis kohapeal
- perioodil aprill –juuni või september-november
- kestab u 90 minutit
Tegevused:
- Viljade määramine ja iseloomustamine
- Viljade maitsmine ning viljas olevate suhkru ja hapete määramine
- Töölehe täitmine

Programmi maksumus: 75 €+KM
Programmi läbiviija:
Räpina Aianduskooli aianduse eriala kutseõpetaja
Lisainfo: Aigi Salundi-Galitsin
Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse juhtõpetaja
aigi.salundi@aianduskool.ee
Kasutatavad õppemeetodid: Praktiline töö.
Meie jahiulukid
Eesmärk ja programmi tutvustus:
Jahinduslik õppeprogramm õpetab tundma jahiulukeid ja jahindust ja sellega seoses inimeste kombestikku läbi ajaloo. Jaht oli kaugete esivanemate põline toidu ja kehakatte hankimise
võimalus jaht oli inimese poolt esimene teadlik looduse mõjutamise ning töö vorme. Tutvume meie levinud jahiulukitega. Saab näha ja katsuda ulukite nahku, sarvi, koljusid ja kihvasid. Näeb ka loomade tegevusjälgi puudel ja sõraliste ekskremente. Nuusutame kopranõret, vaatame lühifilme loomade tegemistest looduses ning kuulame nende häälitsusi. Vaatleme erinevate loomaliikide hambaid ja arutleme, miks on erinevatel loomaliikidel hambad erineva ehitusega. Räägime ka sellest, mis eesmärk on jahindusel tänapäeval ehk miks on vajreguleerida kiskjate ja rohusööjate ning ühiskonna vahelist tasakaalu. Kasutame õppetööks ainult originaalmaterjali.
Õpilased täidavad jooksvalt nähtu-kuuldu põhjal töölehe (koostatud vastavalt kooliastmele).
Kaasa võtta kirjutusvahend!
Sihtgrupp: kõik kooliastmed
Grupi suurus: kuni 20 õpilast + õpetaja
Seos õppekavaga: Eesti metsades elavad loomad. Organismide rühmad. Toiduahel. Liigi bioloogia. Jahikultuur. Inimese ja looduse suhe.
Teemad: metsandus; liigi bioloogia, jahindus
Programmi toimumise koht, aeg ja kestvus:
- toimub Räpina Aianduskoolis kooliaasta ringselt
- kestab 2 tundi
Tegevused:
- Saab näha ja katsuda ulukite nahku, sarvi, koljusid ja kihvasid.
- Näeb loomade tegevusjälgi puudel ja sõraliste ekskremente. Nuusutame kopranõret.
- Vaatame lühifilme loomade tegemistest looduses.
- Kuulame loomade häälitsusi.
- Vaatleme erinevate loomaliikide hambaid.
- Täidame töölehte.
Kasutatavad õppemeetodid:
- Vaatlus
- Võrdlemine
- Praktiline töö

Programmi maksumus: 75 €+KM
Programmi läbiviija:
Arvi Lepisk, Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse eriala õpetaja;
Lisainfo: Aigi Salundi-Galitsin
Räpina Aianduskooli keskkonnakaitse juhtõpetaja
aigi.salundi@aianduskool.ee
Aianduslikud õpiampsud
Digitaalne õppematerjal “Aianduslikud õpiampsud” sisaldab 20 aiandusalast lühiõppevideot, millele on lisatud minikonspekte ning ülesandeid, mis aitavad õppijal või aiandushuvilisel inimesel saavutada algoskused ja -teadmised aiandusest.